PDA

View Full Version : O rozvoji vidieka a o o včelárstve v SR


Ing.Ján Hájek
26-12-2007, 10:06
Schválenie programu rozvoja vidieka Slovenskej republiky 2007 -2013
„ Dňa 20. novembra 2007 bol v Bruseli na Výbore pre rozvoj vidieka jednomyseľne a bez pripomienok schválený Program rozvoja vidieka SR na roky 2007 – 2013 (program).
Európska komisia skonštatovala, že program je harmonicky vyvážený a pokrýva rovnomerne celé územie SR. Hlavný dôraz sa v programe, popri investovaní do poľnohospodárskej prvovýroby a spracovateľského priemyslu, kladie aj na podporu životného prostredia a znevýhodnených oblastí. Program ďalej rieši zvyšovanie hospodárskej hodnoty lesov, vzdelávanie, pozemkové úpravy, diverzifikáciu poľnohospodárstva na iné činnosti a podporu pre rozvoj obcí. Po prvý krát bude v SR podporený aj prístup Leader, ktorý je vhodným nástrojom pre aktivizáciu vidieckeho obyvateľstva prostredníctvom miestnych akčných skupín. Celkový objem verejných finančných prostriedkov na sedemročné obdobie je 2 562 585 914 EUR (EAFRD: 1 969 418 078 EUR, štátny rozpočet: 593 167 836 EUR)pričom je potvrdené, že oprávnené náklady sú pre relevantné opatrenia nárokovateľné od 1.1.2007.
Program rozvoja vidieka Slovenskej republiky 2007-2013 sa týmto zaraďuje do prvej polovice doteraz EK schválených národných a regionálnych programov rozvoja vidieka krajín ES.
MP SR ako riadiaci orgán zvolá v krátkej dobe monitorovací výbor programu, ktorý schváli výberové kritériá a postupy pre príslušné opatrenia programu tak, aby mohli byť Pôdohospodárskou platobnou agentúrou urýchlene akceptované.
Prílohy (dokumenty na stiahnutie)
• Správa o hodnotení strategického dokumentu – Program rozvoja vidieka SR na programovacie obdobie 2007 – 2013 (pdf, 1.16 Mb, 432x)
Cez Sektorový operačný program Poľnohospodárstvo a rozvoj vidieka, ktorého garantom je Ministerstvo pôdohospodárstva SR. V rámci tohto programu Slovensko disponuje čiastkou 252 miliónov eur na roky 2004 až 2006 implementované a oprávnenými žiadateľmi využívané.“ Potiaľ zdroj MP SR.

„Prebehol som“ 120 strán schváleného návrhu, ale skrátene napísať o tomto významnom dokumente aj pre pochopenie a využitie u včelárov, to by sa žiadalo napísať niekým trpezlivejším a fundovanejším ako som ja. Autori mali obrovskú obrazotvornosť a plánovanie v minulom režime rekordne prekročili.
Od r. 1989 vzniklo na MP SR viacero plánov týkajúcich sa rozvoja včelárstva v SR, ale na ich vyhodnotení odborníci „zabudli sa“ venovať. Keby tie plány boli aj uskutočnené a uskutočniteľné, včelárstvo v SR bolo by na vzostupe a nie na úpadku. Medzi iným jarné prehliadky prezimovaných včelstiev vzbudzujú oprávnené obavy.
Na včelárskej stránke už sa objavilo viacero pojednaní – úvah v sektore AKTUALITY. Skutoční odborníci pri dobrej vôli mohli by sa inšpirovať názormi zo vč. praxe, výskumu a od Ing. R. Chleba PhD., ale aj z toho, ako je to v cudzine. Keby včelárstvo bolo zdrojom atraktívnych príjmov pre chovateľov včiel v dnešnom svete, tak aj okrem pristúpivších krajín štáty bývalej 15-ky ako sú F, I, E, B, mohli by byť sebestačné v mede z domácej proveniencie. Stredoeurópsky med nesporne je kvalitnejší a nutrične cennejší ako ten z iných kontinentov. Napriek tomu EK EÚ tento med nedoceňuje. USA chránia domácich včelárov napriek tomu, že nie sú v mede domácej proveniencie sebestačné. Na dovoz medu vyrubujú clo. EÚ do takej miery nechráni včelárov členských krajín, čím umožňuje legálne med pančovať. Takto sa dá snadno bohatnúť na úkor primárneho výrobcu. Veľkoobchod, baliči a hypermarkety si prídu na svoje, ale najviac je poškodzovaný a klamaný spotrebiteľ, lebo med a med je rozdeľ. Žiaľ skutočnosť je taká, že chudobnejšia a šporovlivá vrstva obyvateľstva najprv pozrie cenu medu a ak je to med drahší, tak ho nekúpi. Včelári nemajú 100 tisíce na reklamu a osvetu do médií, Mnohí spotrebitelia nevedia o mede ani o jeho základných vlastnostiach. Dôkazom môže byť nízka spotreba medu domácimi spotrebiteľmi. Je ich dosť, ktorí si na med zmyslia iba na Vianoce a vyslovia sa, že med nemajú radi.
Tým, že náš med má konkurenta lacného medu z dovozu, včelári predávajú med doma zo dvora a na trhoviskách pod jeho reálnu cenu v porovnaní s cenou medu vyrobeného v štátoch bývalej 15-ky ES. Kto neverí, nech si pozrie inzerciu Les Petites Annonces na stránke apiservices.com a zbadá, že VOC sa pohybujú od 4 Eúr/kg vyššie podľa druhov medu. Už dávno spýtal som sa webmastera Apiservices Ratiu Gillesa, aké sú ceny medu vo F. Odpoveď znela, že MOC sú aj 3x vyššie ako VOC. Keďže v štátoch býv. 15-ky ES je dosť solventných a vzdelaných ľudí, nie je problém, aby predaj medu zo dvora neprosperoval. Nepíšem v tomto smere o žiadnych novotách, opakujem sa napr. aj v 3 roky starom uverejnenom článku na internete a dá sa načítať vyhľadávačom Yahoo „K importu medu do EÚ z 3. štátov“. Taktiež vyhľadávač Google poskytne viacero článkov so vč. tématikou. Napriek tomu nič sa u nás a ani v EÚ od tej doby v tomto smere nezmenilo k náprave.
Som toho názoru, že v USA pri dovoze medu si počínajú umnejšie a aj čestnejšie ako je tomu v EÚ, kde sa miesto reálnej ceny za med núkajú fondy zo spoločných štátnych zdrojov len preto, aby veľkoobchod, baliči a hypermarkety mohli nezaslúžene profitovať a klamať spotrebiteľa aj tým, že na etikete nemusí byť uvedená pôvodná krajina výroby medu, stačí uviesť na etikete med pôvodom mimo ES, atď. Temer pol mld. obyvateľov EÚ nevedia zjednať nápravu.
Staršia generácia si pamätá slová Klementa Gottwalda, 1. prezidenta bývalej ČSSR, a to: „ více dělat, lépe dělat a levneji“. V súčasnej dobe štátna správa nabáda včelárov, aby kočovali so včelstvami, rozširovali vč. výrobu, ale nepostrehol som , aby proklamovali aj to, aby včelári aj naďalej predávali svoj med za dumpingové ceny. MP SR sa zbavilo riadenia marketingu s medom, je liberalizácia trhu a med má nízku VOC, ako už bolo prv uvedené pre príčinu pribudnutie lacného medu importovaného z iných kontinentov a európsky včelári nie sú chránení clom proti dovozu tohoto medu.
Tvorcovia najnovšej stratégie z MP SR v snahe, že včelár má možnosť kompenzovať stratu u nízkej VOC medu a to priznaním rôznych finančných kvót zo štátnych a euro fondov, tento trend u staršej generácie nenarazí na pochopenie. Táto generácia starších ľudí už ťažko číta a píše, ale včeláriť chce, ovšem v malom. Ak zvážime situáciu, že malo včelárov je cca 97,3 % z celkového počtu všetkých včelárov, tak to vyzerá, že jednoduché to nebude. Ak včelárske organizácie budú nositeľmi projektov pre priznanie finančných prostriedkov z fondov, budú zaťažené aj evidenciou s tým spojenou, čím sa rozmnoží správny aparát. EÚ to tak chce. Prečo to tak má byť – je to dôsledok importu medu do proexportnej krajiny medu, ktorou SR bola a aj bude. Ak si všimneme pokles stavov včelstiev po r. 1989, tak je badateľné, že štátna správa svojimi opatreniami zapríčinila ten úpadok. Je smutné, že kompetentní programátori, ktorí vymýšľajú ako ďalej, neberú v úvahu to dobré, čo prv zabezpečovalo prosperitu včelárstva v SR. Včelári po r. 1989 neosprosteli, ale mnohí rezignovali a išli od toho už pre nepriaznivé podmienky, ktoré priniesol „život“. Prvé boli Štátne lesy a majetky, JRD, ďalšie právnické osoby a viacerí väčší včelári. História je učiteľkou života a to na MP SR prehliadajú. Zaiste o tých dôvodoch vedia, ale slovka nepovedia.
Na včelárskej stránke www.vcely.sk prebieha diskusia vo fóre v stati „Vláda schválila dotácie pre včelárov“... Včelári sa snažia pochopiť ustanovenia tohoto nariadenia a čitateľ má možnosť tam prečítať si ich reakcie.
. 422
N A R I A D E N I E V L Á D Y
Slovenskej republiky
z 5. septembra 2007,
ktorým sa ustanovujú podmienky na poskytnutie podpory pri vykonávaní opatrení
na zlepšenie podmienok pre produkciu a obchodovanie s včelími produktmi

Nikto z čelných predstaviteľov vč. . organizácií, tobôž ani z tvorcov tohoto nariadenia zatiaľ nepomáha s vysvetlením obsahu nariadenia uverejneného v Zbierke zákonov č. 422/2007 Čiastka 184.