PDA

View Full Version : Spracovanie nebezpečných odpadov živočíšneho pôvodu


Ing. Filo Vladimír
19-11-2003, 08:34
Spracovávanie nebezpečných odpadov živočíšneho pôvodu (NOŽP) všetkých kategórií 1, 2 a 3 vo všetkých kafilériách – nie je jediné riešenie (stanovisko k názoru VAS s.r.o. zo 06. 11 2003)

Na zasadnutí „Pracovnej skupiny pre vypracovanie koncepcie asanácie územia SR“ dňa 04.11.2003 boli prezentované odborné názory jednotlivých členov komisie k uvedenej problematike.

Nakladanie so živočíšnymi vedžajšími produktami, ktoré nie sú určené na žudskú spotrebu sa riadi Nariadením vlády SR č. 279/2003 Z.z. (transpozícia Nariadenia E S č. 1774/2002). Toto Nariadenia rozdežuje živočíšne vedžajšie produkty do troch kategórií.

Systém separovaného zberu a spracovanie NOŽP v SR je zavedený od roku 2001, je funkčný (až na individuálne prípady, kedy sa v kafilérií VAS s.r.o., v rozpore s nariadeniami, vyskytol ŠRM a kadávery) a pozitívne hodnotený aj kontrolami z EÚ. Pripravovaný návrh riešenia tejto problematiky od 01.01.2004 (zákaz skrmovania MKM) neznamená žiadne legislatívne zmeny s nakladaním NOŽP kategórií 1 a 2, týka sa len zmien v nakladaní s kategóriou 3.

I preto odborný názor ŠVPS SR je taký, aby súčastný systém separovaného zberu zostal zachovaný (jedna kafiléria pre kategórie 1 a 2, dve kafilérie pre kategóriu 3).

Tento istý názor prezentovali aj zástupcovia dvoch z troch existujúcich kafilérii v SR (Kafiléria a.s. Senec a N – ADOVA s.r.o., Nitra)

Logickými argumentami zachovania tohto systému je možnosť využívania mäsokostných múčok (MKM) a živočíšnych tukov (ŽT) na ekonomický výhodnejšie účely ako je spálenie (výroba bioplynu, kompostu, krmív pre domáce zvieraťa, ŽT aj na exportné technické účely.

Ďalším - a azda najdôležitejším dôvodom – je komplexná asanácie NOŽP kategórií 1 a 2 z celého územia SR (aj kadávery z najodžahlejších oblastí SR), čo je zabezpečené pri súčastnej separovanej koncepcii, tak ako to vykonáva spoločnosť N – ADOVA , Nitra (systém prekladísk s dostatkom zvoznej techniky, zmluvné vzťahy z producentami, koordinácia činnosti so všetkými RVPS, zavádzaný počítačový systém evidencie a kontroly zvozu NOŽP u všetkých producentov podža fariem … ).

Nakožko zástupca VAS s.r.o. predniesol názor o ekonomicky výhodnom zvoze kadáverov do okruhu 100 km od kafilerického zariadenia, môže sa zrútiť celý existujúci systém bezpečnosti zberu a likvidácie NOŽP nad rámec tejto vzdialenosti. Zároveň by sa zrušil doteraz fungujúci systém priemernej (tzv solidárnej ) ceny, ktorá v súčasnosti zabezpečuje rovnaké ekonomické podmienky pre všetkých producentov NOŽP kategórii 1 a 2 bez ohžadu na ich vzdialenosť od kafilerického zariadenia.

A o skutočnosti, že pripravovaný zákaz skrmovania MKM nemusí byť dlhodobový a konečný, svedčia aj názory niektorých pristupujúcich štátov (tak ako to prezentuje ČR) a nejednotnosť v členských štátoch EÚ:

„Český požnohospodári chcú aj naďalej kŕmiť zvieratá mäsokostnou múčkou. Žiadajú preto výnimku zo zákazu Európskej únie (EÚ).Hrozí vážne nebezpečie likvidácie chovatežov. Rozhodnutie Bruselu bude stáť navyše požnohospodárov miliardu Kč.

Mäsokostnú múčku musia požnohospodári pri výkrme ošípaných a hydiny nahrádzať americkým sójovým šrotom. Jeho cena teraz rastie závratnou rýchlosťou. Požnohospodári toto nariadenie považujú za nezmyselné. Z predchádzajúcej ceny 7.700 Kč za tonu sa plodina dostala až na súčasných 10.800 Kč. Požnohospodári žiadajú, aby im český štát zjednal výnimku, lebo zdražia bravčové mäso. Český požnohospodári spoliehajú na to, že v samotnej EÚ vyvolal zákaz skrmovania mäsokostnou múčkou rozporuplné reakcie. O jednosti odborových stanovísk na celú záležitosť svedčí aj pomer posledného hlasovania v EÚ, kde za zákaz hlasovalo 8 a proti 7 krajín z európskej pätnástky“.

A preto nie sme presvedčení o jednoznačnosti potreby rušiť súčastný separovaný systém zberu a likvidácie NOŽP, ani o správnosti a opodstatnenosti vypovedania zmluvy medzi MP SR a N – ADOVA, Nitra ako jedinej alternatívy.
Nie je jasné, z akého dôvodu komerčná spoločnosť VAS s.r.o. žiada stanovisko k postupu v riešení zmluvného vzťahu medzi MP SR a podnikatežským subjektom N – ADOVA s.r.o, Nitra. Tu si dovolíme citovať odpoveď v rámci prejednania výsledku kontroly spoločnosti zo strany kontrolnej sekcie MP SR: „ Skutočnosti zistené v komerčných kafilériách nie je N – ADOVA oprávnená komentovať “ zo 04.09.2003.
Vo väzbe na názory a argumenty VAS s.r.o. na rekonštrukciu linky na zvláštne OŽP sa javí jej požiadavka ako rozporuplná, nakožko takéto odpady, nie sú v súčastnej dobe definované a zároveň existujúci rozpor v názore VAS s.r.o. o potrebe spažovania všetkých OŽP verzus linka na zvláštne odpady, ktorá by pravdepodobne mala slúžiť na separáciu spracovania, pričom VAS s.r.o. je v súčasnosti jediným oponentom separovaného spracovania.

Spoločnosť N – ADOVA s.r.o. Nitra je presvedčená o potrebe zachovania súčastného existujúceho systému separovaného zberu, zvozu, spracovania a likvidácie NOŽP, aj s ohžadom na budúcu možnosť povolenia skrmovania MKM aj v štátoch EU, ale uvedomuje si, že nie je vhodné ani seriózne prezentovať tento názor ako jedený možný status, pretože problematika je mimoriadne citlivá a treba ju chápať v širších ekonomických, veterinárnych a hygienických súvislostiach a to z pohžadu domáceho i z pohžadu medzinárodných záväzkov.







Ing. Vladimír Filo
riaditež spoločnosti
N – ADOVA s.r.o, Nitra

Zsolt Simon
03-12-2003, 07:54
Vážený pán Filo

ako vo svojom príspevku uvádzate, na riešenie asanácie územia Slovenskej republiky bola pri Ministerstve pôdohospodárstva SR menovaná pracovná skupina v ktorej sú zástupcovia zainteresovaných organizácií a podnikatežských subjektov a ich úlohou je vypracovať koncepciu asanácie územia Slovenskej republiky od odpadov živočíšneho pôvodu a jej aktualizáciu v nadväznosti na prípadnú novelizáciu legislatívy EÚ v danej problematike.
Na základe Nariadenia vlády SR č. 279/2003 a v zmysle poznatkov z jednotlivých zasadnutí predmetnej pracovnej skupiny je vypracovaný „Návrh na riešenie asanácie územia Slovenskej republiky od odpadov živočíšneho pôvodu“ vo variantnom znení. Uvedené varianty sú v podstate totožné s vami uvádzanými návrhmi a na základe ďalších odborných rokovaní sa na úrovni vedenia MP SR rozhodne o spôsobe asanácie územia Slovenskej republiky od odpadov živočíšneho pôvodu, pozostávajúceho zo spôsobu zvozu, spracovania a následnej likvidácie spažovaním. Súčasne je nutné vytvoriť podmienky na alternatívne využitie stabilizovaného substrátu a kafilerických tukov v zmysle nariadenia vlády SR č. 279/2003.
Uvedený návrh na riešenie asanácie územia SR od odpadov živočíšneho pôvodu vyžaduje i komplexné prehodnotenie v súčasnosti platných zmluvných vzťahov uzatvorených k uvádzanej problematike.


S pozdravom
Zsolt Simon
minister pôdohospodárstva SR

Valo Peter Ing.
05-12-2003, 05:23
Vážený pán minister,
pripájame sa k stanovisku Ing. Filu (62. 65. 177. 3 62. 65. 177 ---) zo dňa 19.11.2003, 9.34 hod. z nasledujúcich dôvodov.
Kafiléria, a.s. Senec sa plne zamerala na spracovanie kategórie č. 3 a v súlade s pokynmi ŠVPS SR vybudovala separátne linky na spracovanie peria, krvi, hydinového odpadu a odpadu z ošípaných. K tomuto účelu sme si prispôsobili aj vozový park. Dočasné rozhodnutie EÚ v zákaze skrmovania živočíšnych múčok v pomere 8 :7, (kde na jazýčku váh bolo Luxembursko, ktoré ani kafilerické zariadenia nevlastní), je viac ako pravdepodobné, že sa tento pomer zmení vstupom krajín V4 do EÚ.
Nové dodávatežsko-odberatežské vzťahy, ako i nové súhlasné stanoviská orgánov životného prostredia by zbytočne do tak závažnej oblasti, ako je veterinárna asanácia, priniesli zbytočný chaos.
Navyše upozorňujeme, že na báze trhového mechanizmu nie je možné zabezpečiť 100 % asanovanosť územia SR.
Ďalej tvrdíme, že časť menších producentov VŽP nemá záujem o asanáciu, nakožko je treba za ňu platiť a a pokúšajú sa odpady voziť na divoké skládky.
Tomuto sa dá zabrániť len systémovými opatreniami a dnes N-ADOVA Nitra buduje takýto pomerne nákladný systém na evidenciu kadáverov.
Záverom si dovožujem Vám zaslať stanovisko EÚ ku spracovaniu kategórií 1. 2. 3 v jednom asanačnom podniku.
S úctou
Ing. Peter V a l o generálny riaditež

Stanovisko:
Odesílatel: Pavol Cery ([email protected])
Odesláno: 24. marec 2003 :10
Komu: [email protected]
Kopie: [email protected]
Predmet: informacia

Vážený p. riaditež,
obdržal som dnes, t.j. 24.marca Váš dopis vo veci spracovatežských liniek na nízko rizikový a vysokorizikový odpad (šrm) v jednom podniku, kafilérii. Na základe Vášho telefonátu som urobil dotaz na EK s nasledovným stanoviskom:

"Od 1. mája 2003 nadobúda účinnosť nariadenie Rady a Parlamentu 1774/2002, ktorý presne definuje a kategorizuje jednotlivé druhy vedžajších produktov a procedúry spracovania. Slovenský preklad je k dispozícii na slovensku, lebo som robil jeho korektúry.
A k meritu veci:
Extperti EK neodporúčajú miešať dve linky spolu v jednom podniku, t.j. na spracovanie nízko a vysoko rizikového materiálu, pretože sa nedá stopercentne vylúčiť vzájomná kontaminácia.
V piatok 24. marca sa koná pracovné rokovanie, ktorého predmetom bude rozpracovanie predmetného nariadenia. Viac k tomu nemám čo dodať.
P.s.
Osobne zastávam rovnaký názor, i keď som videl v Holandsku fabriku, ktorá bola rozdelená plotom na dve samostatné prevádzky a nie dva-krát boli s tým spokojní.
S pozdravom
Čéry.