PDA

View Full Version : Reforma v LH


Jan Husty
28-05-2003, 09:29
Váž.pán minister!
Na úvod trochu približenia, či zbliženia?. Nespokojnosť so stavom veci posúva žudské generácie vpred. Ak prerastie v akciu v pravej chvíli sa naplní, ak na to nie sú podmienky, reakcia ju zmetie do zabudnutia.
S potešením sledujem optimistický vývoj veci reformy v štatných lesov, kde ako dúfam dôjde k naplneniu kréda "lacná výroba".
Podstata každej reformy je ale v podmienkách , za akých sa bude vykonávať, myslím prostredie - legislatíva. Za posledné desaťročie štátne lesy prešli rôznymi reformami, ale prostredie sa nikdy nezmenilo. Legislatívne zámery o novom lesnom zákone sa posúvali z roka na rok dozadu. Tu je achilová päta problému. Komisie sa vymenujú s každým novým ministrom, volebné obdobie prejde a zase nič. Mať troch generálnych riaditežov počas minulého volebného obdobia, ktorý by mal byť garantom týchto zmien je trocha frustrujúce. Dúfam , že tentoraz to s vymenovaním GR lesníckej sekcie vyjde, a že sa mu podarí doviesť do chválenia nový - moderný lesný zákon.
Tretia , osobitá, slovenská cesta nie je možná!
Chcem sa opýtať, či podstatná časť terajšej komisie k novému zákonu je skutočne tou pravou, či žudia , ktorí sú pri tom tzv. koryte s deformáciou vyplývajúcou zo svojích postavení a rokov, sú garantami zmien , ktoré prinesú skutočnú reformu a nie len gramatickú úpravu paragrafov a prácu do dôchodku na vykonávacích vyhláškach.
Akým spôsobom sa v zákone naplní právo nakladať s majetkom podža záujmu vlastníka, bude mať zákon dve oddelenia, platné pre štátny a neštátny sektor, alebo sa to len znova všetko schová pod rúško verejného záujmu a pre socialistické blaho spoločnosti. To , že les plní aj iné ako ekonomické funkcie je každému jasné. Vlastník sa stále musí dívať na svoj majetok tak, aby ho zvežadoval a posunul dopredu ďalším generáciam v lepšom stave, ale ho hlavne zhodnocoval. Ako to má urobiť sám vlastník, keď tú dobrú predstavu o tom ako má vyzerať jeho les mu urobí štát? Ako má vlastne prejaviť skutočný záujem o svoje vlastníctvo, keď mu niekto diktuje, čo má robiť.
Nový zákon by mal vytvoriť také jednoduché prostredie, kde by sa zhruba vedel zorientovať každý vzdelaný subjekt, jednoduché pravidla, kde každému bude jasne o akú hru ide. Čím zložitejší zákon, viacej paragrafov, tým viacej nadstavby v podobe štátnej réžie, ako štátna správa , poverené organizácie a podobne.
Konzervatívne sily v lesníctve majú jeden významný argument v tom , ako budú lesy vydrancované vlasníkmi podporované silnou verejnou mienkou cielené umocňovanou enviromentalistickou aktivitou na všetkých úrovniach, či štátnych i dobrovožných. A tu nastáva tá chvíža, či nespokojnosť uvedomelých vlastníkov sa zaktivizuje natožko, aby vzniklo niečo nové (moderný lesný zákon), alebo reakcia zmetie do zabudnutia túto skutočnosť.
Po tejto úvahe navrhujem, aby lesný zákon v prvom rade rešpektoval záujmy vlastníka, štátne vlastníctvo nech sa zvežaduje na blaho spoločnosti a neštátne na blaho vlastníka. Ak chce štát a verejnosť zvežaďovať iný majetok,musí vytvoril také dobrovožné nástroje, ktoré by vlastníkov nenutili príkazom vykonávať, ale vykvatnifikovaným dotačným rozdielom medzi bežným hospodárením(nie v ponímaní terajšej legislatívy, ale zmeneným) a spoločenský zaujímavou "činnosťou" na lesnej pôde dať na výber neštátnemu vlastníkovi.
Roky sa neviem dočkať skutočnej reformy v lesníctve, mne ostáva i teraz len dúfať, že sa stanete nositežom a realizátorom novým myšlienok , nových podmienok na uspokojení záujmov všetkých skupín, ktorým sú lesy vzácne a skutočným naplnením svojích predstáv lesníckeho života.
S pozdravom veža úspechov a odvahy Ján Hustý.

Zsolt Simon
18-06-2003, 06:59
Vážený pán Hustý,

na základe plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na rok 2003, schváleného uznesenia č. 1358 dňa 11. decembra 2002 má Ministerstvo pôdohospodárstva Slovenskej republiky vypracovať a predložiť na rokovanie vlády Slovenskej republiky niekožko zákonov, z ktorých sa oblasti lesného hospodárstva budú priamo dotýkať nasledujúce:
Návrh zákona o podpore v pôdohospodárstve
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 229/1991 Zb. o úprave vlastníckych vzťahov k pôde a inému požnohospodárskemu majetku v znení neskorších predpisov
Návrh zákona o požovníctve
Návrh zákona o lesnom reprodukčnom materiáli
Návrh zákona o lesoch
Návrh zákona o transformácii podnikov lesného hospodárstva v pôsobnosti Ministerstvo pôdohospodárstva Slovenskej republiky na štátnu akciovú spoločnosť
Návrh zákona o prevode pôdy neznámych vlastníkov na obce.
Všetky uvedené návrhy zákonov navzájom úzko súvisia a ich prijatím sa ovplyvní smerovanie lesníctva a požovníctva na niekožko rokov dopredu.
Pre zabezpečenie dôslednej prípravy uvedených zákonov vedenie ministerstva pôdohospodárstva Slovenskej republiky schválilo Štatúty komisií pre vypracovanie návrhov zákonov v lesnom hospodárstve a požovníctve, ako aj ich personálne obsadenie. Komisie sú poradnými orgánmi ministra pôdohospodárstva Slovenskej republiky s vymedzeným postavením a úlohami. Členov komisií tvoria zástupcovia štátneho a neštátneho sektora, vlastníkov a správcov lesov, štátnej správy, odborných organizácií, tretieho sektora a odborníci s právnickým vzdelaním, ktorí dávajú záruku na vypracovanie kvalitných návrhov zákonov.
Návrhy zákonov pred ich predložením na rokovanie vlády Slovenskej republiky prejdú širokým pripomienkovým konaním a budú zverejnené na internetovej stránke Ministerstva pôdohospodárstva Slovenskej republiky, takže do schvažovacieho procesu bude mať možnosť vstúpiť aj široká odborná verejnosť.
Ubezpečujem Vás, že Ministerstvo pôdohospodárstva Slovenskej republiky urobí všetko pre to, aby nové legislatívne predpisy na úseku lesného hospodárstva a požovníctva zodpovedali zmeneným spoločensko-ekonomickým podmienkam a boli v súlade s legislatívou platnou v štátoch Európskej únie.

S pozdravom

Zsolt Simon
minister pôdohospodárstva SR

Jan Husty
25-07-2003, 19:43
Aj trochu neskôr, ale aj tak, Vám ďakujem za príjemnú, diplomatickú odpoveď. Keďže moja situácia je natožko frustrujúca, že meno a hlavne zázemie môjho okolia Vám nie je známe, píšem to ako pseudonym. Podža mojích informácií, moja téza o gramatických úpravach zákonov o lesov a obava , že sa tak stane, sa naplnili. DOSTALA SA MI DO RúK POSLEDNá VERZIA Návrhu Zákona o lesoch a čo som zistil, iba gramatickú úpravu minulých zákonov. Ak je Vaše predsavzatie vypracovať skutočne nový moderný zákon o lesoch, tvrdím, že táto komisia to neurobí. Poznám dobre minulé zákony o lesoch, ktoré vznikli v čase dávno minulom, a ak sa pozriem na ten nový návrh, neustále mi rezonuje základná myšlienka tohto zákona, že to , ako má hospodáriť v lese vlastník, patent na rozum má štát, diplomaticky sa tomu hovorí, Lesný hospodárský plán je nástroj štátnej lesníckej politiky len preto, lebo ho hradí štát. Keďže na Slovensku, depresiou minulých liet nedošlo dôsledne k sebauvedomeniu vlastníkov lesa a naplňania si ich práv, isto platí pre predkladatežov tohto zákona ,že vlastníkovi je to jedno. Tam , kde o vlastníctvo skutočne nie je záujem, tam nech platí téza o štátnom nástroji, ale v prípade, kde sa vlastník hlási o svoje práva, treba mu vytvoriť priestor na sebarealizáciu. To , čo teraz je predložené ako návrh nového lesného zákona, má ďaleko asi od vších predstáv o liberalizácií prostredia a myslím si , že i ďaleko od predstáv nového generálneho riaditeža lesníckej sekcie, aspoň mysliac podža téz , ktoré uverejnil v lesníckej tlači.
Na problém treba asi neustále poukazovať, a ak nejde o slušný spôsob, lebo opozicia to neustále prehliada, dá sa zabezpečiť i hrubší spôsob , aby sa na to poukázalo. Spomínam si na jednú informáciu zo zahraničia, keď si Ministerka životného prostredia vo Francúzku presadzovala svoje enviromentálne princípy v požovníctve, pri návšteve vidieka, ju tí požovníci vyšžahali lieskou po zadku , ako protest voči jej aktivite. Toto je už ale hrubosť, ale niekedy ignorantstvo štátnej mašinérie môže spôsobiť aj takú skratovú situáciu.
Znova Vás chcem požiadať o to , aby sa Vaším možným pričinením zabránilo k presadeniu štátneho ignorantstva a dalo zadosť učinenie neštátnym vlastníkom lesa.

Zsolt Simon
30-07-2003, 09:15
Vážený pán,

k pracovnému návrhu zákona o lesoch majú prístup iba členovia komisie ministra pôdohospodárstva. Pokiaž disponujete poslednou verziou zákona , žiadam vás aby ste vystúpili z anonymity a prišli osobne reprezentovať svoje pripomienky, názory a návrhy priamo za príslušnými pracovníkmi Lesníckej sekcie MP SR. Skôr ako tak urobíte odporúčam vám naštudovať Lesný zákon z roku 1879 a porovnať princípy tohto zákona s návrhom, podža vás, poslednej verzie lesného zákona.
Predsedom komisie pre tvorbu nového lesného zákona je Ing. Marián Ondrejčák z Lesníckej sekcie MP SR, ktorý je pripravený konzultovať s vami vaše odborné pripomienky.

S pozdravom

Zsolt Simon
minister pôdohospodárstva SR

Stecker Marek
31-08-2003, 19:46
"Poznám dobre minulé zákony o lesoch, ktoré vznikli v čase dávno minulom, a ak sa pozriem na ten nový návrh, neustále mi rezonuje základná myšlienka tohto zákona, že to , ako má hospodáriť v lese vlastník, patent na rozum má štát, diplomaticky sa tomu hovorí, Lesný hospodárský plán je nástroj štátnej lesníckej politiky len preto, lebo ho hradí štát."

Môžete načrtnúť svoju predstavu hospodárenia v lese bez LHP? Bez lesníckej mapy? Bez plochovej tabužky? Viete o tom, že všetko čo je v LHP naplánované má vlastník-užívatež možnosť ovplyvniť?

Jan Husty
04-09-2003, 23:28
O tom , že hospodariť bez LHP som nikde nenapísal. Ide o to , že aké LHP je potrebné pre uvedomelého vlastníka. Liberalizovaný alebo direktívny. Možno , že pre Vás by bolo potrebne doplniť základnú tezu. LHP ako nástroj politiky vlastnika. Štátne lesy nech sú spravované na blaho štátu, neštátne lesy na blaho neštátneho vlastníka. V praxi to znamená, že zhodnocovanie všetkých produktov z lesa (drevná hmota a mimoprodukčné hodnoty) k dnešnému dátumu určuje na všetkých lesných pozemkoch štát. Nevadí Vám , že do Vášho menežnentu v lese Vám kafrá štátny úradník? Lebo LHP je vlastne menežment v lese, ak si to neuvedomujete. Z toho dôvodu, že si štát presadzuje svoje záujmy, sú rubné doby zdeformované aj mimoprodukčnými hodnotami tak, že sú neúmerne zvýšené. Ako do toho môže vstúpiť Váš vlastník-užívatež. Viete , čo je to rubná doba? Tú Vám schváli štátny úradník bez toho , aby Ste sa mohli k tomu vyjadriť.
Lesnícka mapa je potrebná na orientáciu v lese, čiže ak sa chcete len prechádzať po lese , tak tú mapu potrebujete.
Plochová tabužka Vám zase povie , kožko máte svojho majetku a kde ho máte. Ak si ukladáte peniaze na jednú kopu, takto si treba ukladať i tabužky plochové na seba a majetok sa Vám namnoží.
Každý vlastník sa má snažiť zhodnocovať svoj majetok, to , že akým spôsobom sa tak stane, si určuje on sám. To je ako , keď mate dom, a kedy máte začať kúriť , aby Vám bolo teplo, Vám nariadi štátny úradník, kedy vyčistíte záchodovú misu, tiež nariadi. A o tom je direktívny LHP, ak Vám to ešte nedošlo.