Ján Kulich
23-01-2003, 22:00
Vážený pán minister,
v náväznosti na informáciu v RN zo dňa 23.1.2003 vo veci sto dní v znamení rokovaní odzneli poznámky na adresu vypracovania dotačného výnosu na rok 2003, kde sa dohliadalo najmä na to, aby systém dotácií bol prehžadný a aby sa podporili tie aktivity , ktoré majú predpoklady byť úspešné. Nazdávam sa, že k splneniu predmetného je okrem iného potrebné podporiť i zvyšovanie rozhodovacej právomoci RO MP SR pri prerozdežovaní limitov dotačných prostriedkov v rámci regionálnych konkurzných komisií. Aby sa zabezpečila ešte väčšia transparentnosť pri poskytovaní dotácií je potrebné za neoddelitežnú súčasť dotačnej podpory považovať i prepracovanie štatútu regionálnych konkurzných komisií - štatút č. 166/2002-100 . na ktorý sa často zabúda a je takmer bez pripominkoveho konania.
Na základe uvedeného doporučujem nasledovné zmeny:
Vydať nový štatút pre regionálne komisie, alebo vypracovať výklad – usmernenie k štatútu č. 166/2002-100, tak ako je to napr. i pri dotačných výnosoch.
V čl. 2. ods. 3. upresniť časť, ktorá pojednáva, že zástupcov regionálnej slovenskej požnohospodárskej a potravinárskej komory menuje predseda komisie na základe písomného návrhu RPPK. Ktorej RPPK vzhžadom k tomu, že RPPK sú samosprávne organizácie a v niektorých regiónoch pôsobia dve i tri RPPK. Je žiadúce, vo výklade štatútu resp. priamo v štatúte určiť na základe, akých kritérií (napr. počet členských organizácií, výška poskytovaných dotácií, počet poberatežov dotácií za jednotlivú RPPK, tržby a výnosy a pod.) sa určuje početnosť zastúpenia v konkurznej komisií za jednotlivú RPPK. Do konkurzných komisií zaradiť opätovne zástupcov daňových úradov, zastúpenie SHR. Viac hlasov by mala mať samospráva a nie štátny úradníci.
Kde nie je riaditež RPPK, zástupca SHR členom komisie tak určiť, aby bol na rokovanie pravidelne prizývaný, s hlasom poradným.
Riaditelia RPPK pred zasadnutiami dotačných komisií, by mali zvolávať koordinačné porady so subjektami, ktoré predkladajú žiadosti do nastávajúcej dotačnej komisie, za účelom objasnenia prípadných sporných bodov predkladaných žiadostí o dotácie.
V čl. 2. ods. 4 je uvedené, že rokovania komisie sa môžu zúčastniť i „iné“ pozvané osoby, avšak v článku 5 predmetného odstavca je uvedené, že iné osoby zvoláva na rokovanie iba predseda písomnou pozvánkou. Článok 5 upraviť nasledovne:
a/ návrh na pozvanie inej osoby za účelom doplnenia odborných posudkov, ako aj poskytnutia informácií nutných k prerokovávaniu predložených žiadostí o dotácie, môžu predkladať i členovia komisie.
b/ aj člen komisie (nie len predseda komisie) má právo pozvať inú osobu za účelom doplnenia odborných posudkov, ako aj poskytnutia informácií nutných k prerokovávaniu predložených žiadostí o dotácie. Pod „inou“ osobou výklad usmerniť tak, že je to i osoba, ktorá podala žiadosť na dotáciu, ako aj odborník špecialista na prerokovávanú problematiku a pod.
V článku 2. ods. 5 vyšpecifikovať rozsah podkladových materiálov, ktoré sa poskytujú členom RKK týždeň pred zasadnutím RKK ( iba zoznam žiadatežov, alebo aj zoznam žiadatežov + výška požadovanej dotácie).
V článku 2. ods. 6 upresniť, že i žiadosti predložené po termíne môžu byť v odôvodnených prípadoch predmetom rokovania o čom rozhodne komisia.
V článku 3. ods. 6 zmierniť tvrdosť predmetného článku a doplniť ho tak, že pri vrátených žiadostiach dať subjektom možnosť doplnenia vrátenej žiadosti do 10 dní od doručenia v náväznosti upresniť i článok 3. ods. 9, že za nekompletnú žiadosť sa považuje až žiadosť, ktorá nebola doplnená po stanovenom termín ( napr. 10 dní).
V článku 3. ods. 7 odstrániť z predposlednej a poslednej vety nejednoznačnosť termínu s určením jedného termínu konečného na predloženie žiadosti a následne možnosť do určitého termínu opraviť a doplniť žiadosť podobne, ako je navrhnuté v článku 3. ods. 6.
V článku 3. ods. 7, doplniť, že poverení pracovníci RO MP zabezpečujú aj priebežne informovanie zverejňovaním v rámci regiónu (nielen na internetovej stránke mpsr):
ˇ poskytnutia dotácií jednotlivým subjektom napr. štvrťročne
ˇ prideleného limitu dotačných prostriedkov na jednotlivé tituly a ich rozdelenie (limit od MP, rozdelenie limitu RO MP, požiadavka subjektov na dotácie)
ˇ nových metodík a informácií súvisiacich s dotáciami
V článku 4. ods. 1 doplniť potrebu vyhlásenia priorít regiónu s prihliadnutím na priority rezortu, ale hlavne v náväznosti na koncepciu regiónu s tým, že regionálne priority budú vyhlásené a schválené za spolupráce RO MPSR, RPPK, zväzov, združení a pod.
V článku 4. ods. 2 doplniť článok tak, že záznam z rokovania RKK obdrží každý člen RKK.
V článku 4. ods. 3 doplniť možnosť odvolania sa na rozhodnutie RKK.
Pri podávaní žiadostí v určených termínoch presadiť zmäkčenie tvrdosti postihu pri omeškaní podania žiadosti, nie vylúčením z poskytovania dotácií, ale použiť systém platný v štátoch EU napr. v Rakúsku, postihom farmára za oneskorené predloženie žiadosti napr. 0,5-percentnou zrážkou z oprávneného nároku.
V rámci predvstupového procesu a zvyšujúcej sa náročnosti administratívnych činnosti v záujme odbremenenia podnikatežských subjektov pri uplatňovaní žiadosti na dotácie z národných či štrukturálnych fondov presadzovať zjednodušovanie žiadosti na poskytovanie dotácií. V náväznosti na pripravované zavedenie elektronického podpisu, vytvoriť podmienky pre elektronické podávanie žiadostí (elektronické formuláre) na dotácie tak, ako sa predpokladá i pri podávaní daňových priznaní, hlásení a majetkových priznaní prostredníctvom elektronickej pošty.
S pozdravom
Ján Kulich RPPK Prievidza
v náväznosti na informáciu v RN zo dňa 23.1.2003 vo veci sto dní v znamení rokovaní odzneli poznámky na adresu vypracovania dotačného výnosu na rok 2003, kde sa dohliadalo najmä na to, aby systém dotácií bol prehžadný a aby sa podporili tie aktivity , ktoré majú predpoklady byť úspešné. Nazdávam sa, že k splneniu predmetného je okrem iného potrebné podporiť i zvyšovanie rozhodovacej právomoci RO MP SR pri prerozdežovaní limitov dotačných prostriedkov v rámci regionálnych konkurzných komisií. Aby sa zabezpečila ešte väčšia transparentnosť pri poskytovaní dotácií je potrebné za neoddelitežnú súčasť dotačnej podpory považovať i prepracovanie štatútu regionálnych konkurzných komisií - štatút č. 166/2002-100 . na ktorý sa často zabúda a je takmer bez pripominkoveho konania.
Na základe uvedeného doporučujem nasledovné zmeny:
Vydať nový štatút pre regionálne komisie, alebo vypracovať výklad – usmernenie k štatútu č. 166/2002-100, tak ako je to napr. i pri dotačných výnosoch.
V čl. 2. ods. 3. upresniť časť, ktorá pojednáva, že zástupcov regionálnej slovenskej požnohospodárskej a potravinárskej komory menuje predseda komisie na základe písomného návrhu RPPK. Ktorej RPPK vzhžadom k tomu, že RPPK sú samosprávne organizácie a v niektorých regiónoch pôsobia dve i tri RPPK. Je žiadúce, vo výklade štatútu resp. priamo v štatúte určiť na základe, akých kritérií (napr. počet členských organizácií, výška poskytovaných dotácií, počet poberatežov dotácií za jednotlivú RPPK, tržby a výnosy a pod.) sa určuje početnosť zastúpenia v konkurznej komisií za jednotlivú RPPK. Do konkurzných komisií zaradiť opätovne zástupcov daňových úradov, zastúpenie SHR. Viac hlasov by mala mať samospráva a nie štátny úradníci.
Kde nie je riaditež RPPK, zástupca SHR členom komisie tak určiť, aby bol na rokovanie pravidelne prizývaný, s hlasom poradným.
Riaditelia RPPK pred zasadnutiami dotačných komisií, by mali zvolávať koordinačné porady so subjektami, ktoré predkladajú žiadosti do nastávajúcej dotačnej komisie, za účelom objasnenia prípadných sporných bodov predkladaných žiadostí o dotácie.
V čl. 2. ods. 4 je uvedené, že rokovania komisie sa môžu zúčastniť i „iné“ pozvané osoby, avšak v článku 5 predmetného odstavca je uvedené, že iné osoby zvoláva na rokovanie iba predseda písomnou pozvánkou. Článok 5 upraviť nasledovne:
a/ návrh na pozvanie inej osoby za účelom doplnenia odborných posudkov, ako aj poskytnutia informácií nutných k prerokovávaniu predložených žiadostí o dotácie, môžu predkladať i členovia komisie.
b/ aj člen komisie (nie len predseda komisie) má právo pozvať inú osobu za účelom doplnenia odborných posudkov, ako aj poskytnutia informácií nutných k prerokovávaniu predložených žiadostí o dotácie. Pod „inou“ osobou výklad usmerniť tak, že je to i osoba, ktorá podala žiadosť na dotáciu, ako aj odborník špecialista na prerokovávanú problematiku a pod.
V článku 2. ods. 5 vyšpecifikovať rozsah podkladových materiálov, ktoré sa poskytujú členom RKK týždeň pred zasadnutím RKK ( iba zoznam žiadatežov, alebo aj zoznam žiadatežov + výška požadovanej dotácie).
V článku 2. ods. 6 upresniť, že i žiadosti predložené po termíne môžu byť v odôvodnených prípadoch predmetom rokovania o čom rozhodne komisia.
V článku 3. ods. 6 zmierniť tvrdosť predmetného článku a doplniť ho tak, že pri vrátených žiadostiach dať subjektom možnosť doplnenia vrátenej žiadosti do 10 dní od doručenia v náväznosti upresniť i článok 3. ods. 9, že za nekompletnú žiadosť sa považuje až žiadosť, ktorá nebola doplnená po stanovenom termín ( napr. 10 dní).
V článku 3. ods. 7 odstrániť z predposlednej a poslednej vety nejednoznačnosť termínu s určením jedného termínu konečného na predloženie žiadosti a následne možnosť do určitého termínu opraviť a doplniť žiadosť podobne, ako je navrhnuté v článku 3. ods. 6.
V článku 3. ods. 7, doplniť, že poverení pracovníci RO MP zabezpečujú aj priebežne informovanie zverejňovaním v rámci regiónu (nielen na internetovej stránke mpsr):
ˇ poskytnutia dotácií jednotlivým subjektom napr. štvrťročne
ˇ prideleného limitu dotačných prostriedkov na jednotlivé tituly a ich rozdelenie (limit od MP, rozdelenie limitu RO MP, požiadavka subjektov na dotácie)
ˇ nových metodík a informácií súvisiacich s dotáciami
V článku 4. ods. 1 doplniť potrebu vyhlásenia priorít regiónu s prihliadnutím na priority rezortu, ale hlavne v náväznosti na koncepciu regiónu s tým, že regionálne priority budú vyhlásené a schválené za spolupráce RO MPSR, RPPK, zväzov, združení a pod.
V článku 4. ods. 2 doplniť článok tak, že záznam z rokovania RKK obdrží každý člen RKK.
V článku 4. ods. 3 doplniť možnosť odvolania sa na rozhodnutie RKK.
Pri podávaní žiadostí v určených termínoch presadiť zmäkčenie tvrdosti postihu pri omeškaní podania žiadosti, nie vylúčením z poskytovania dotácií, ale použiť systém platný v štátoch EU napr. v Rakúsku, postihom farmára za oneskorené predloženie žiadosti napr. 0,5-percentnou zrážkou z oprávneného nároku.
V rámci predvstupového procesu a zvyšujúcej sa náročnosti administratívnych činnosti v záujme odbremenenia podnikatežských subjektov pri uplatňovaní žiadosti na dotácie z národných či štrukturálnych fondov presadzovať zjednodušovanie žiadosti na poskytovanie dotácií. V náväznosti na pripravované zavedenie elektronického podpisu, vytvoriť podmienky pre elektronické podávanie žiadostí (elektronické formuláre) na dotácie tak, ako sa predpokladá i pri podávaní daňových priznaní, hlásení a majetkových priznaní prostredníctvom elektronickej pošty.
S pozdravom
Ján Kulich RPPK Prievidza